mandag 24. august 2009

Sirkus - Identitet og tilhørighet

Torsdag 20.august inviterte SIRKUNST til åpent møte med overskriften "Trenger vi en interesseorganisasjon som kan jobbe for bedre kår og en naturlig plass i den offentlige kultur- og kunstforvaltning?" Møte ble rammet inn av Solfrids Mollands flotte sigøynermusikk og Helene Dahls (tissue) og Maria Andas (kinesisk påle) kunstneriske innslag. Helene og Maria har begge sirkusutdannelse fra utlandet, henholdsvis England og Italia. De to utgjør sammen med Louis Kammerer (US) den harde kjernen av artister som disse fjorten dagene arbeider, trener og bor i sirkuslandsbyen.

Første punkt på møtet var informasjon fra SIRKUNST. Vilde Broen fortalte om organisasjonens bakgrunn og presenterte rapporten "Nysirkus i Norge - dagens situasjon og utviklingsmulighetene" som ble skrevet på mandat fra Norsk Kulturråd i 2007/08. Videre fortalte hun om SIRKUNSTs nettside og blogg, og behovet for å motta informasjon fra feltet for å kunne presentere en oppdatert oversikt over hva som skjer i det norske sirkusmiljøet. Håvve Fjell presenterte arkitekttegningene og planene for de potensielle lokalene i Borggata 7 på Tøyen. Første del av møtet ble avsluttet med at Sverre Waage presenterte SIRKUNST internasjonale samarbeidsprosjekter med hovedvekt på det nordiske nettverket og Juggling the Arts, som nå utgjør den nordiske poolen av  programmet Jeunes Talents Cirque Europe. Goldfish is meant for dying av Rudi Jensen var den første norske produksjonen i Juggling the Arts, men det søkes nå etter nye produksjoner. Interesserte sirkusartister oppfordres til å ta kontakt med Waage på sverre@cirkusxanti.no for mer informasjon.

Andre del av møtet var ved Hermann Berthelsen og Sverre Waage som i korte trekk presenterte den historiske utviklingen sirkus har hatt frem til i dag. Berthelsen, som med sin årelange erfaring, store kunnskap og private arkiv er en stor ressurs for miljøet, fortalte i hovedsak om norsk sirkushistorie frem til begynnelsen på 1900-tallet, formidlet med en god porsjon humor. Waaage tok da over og presentere utviklingen fra det siste århundret, med vekt på utviklingen fra 70-tallet og fram til i dag. Waage tok utgangspunkt i den franske sirkusforskeren Jean Michael Guys terminologi for å beskrive utviklingen: I perioden 1975-85 vokste den nye sirkunstkunsten frem, med fokus på å gjøresirkusferdighetene mer interessante, bl.a. ved å samarbeide med andre kunstnere; Nouveau Cirque (1975-85) der sirkuskunstere samabeidet med andre kunstner for å gjøre sirkusdisiplinene mer interessante, Les Arts du Cirque (1985 – 19959) der enkelte sirkusdisipliner var grunnstammen i en hel forestilling, og Cirque Contemporain (1995 -) der de ulike elementene i forestillingen sidestilte, samtidig som basisproduktene ikke er gjenkjennelige i det ferdige produktet: Helheten er mer enn summen av delene. Waage avsluttet med å viste utdrag fra Hors les Murs film som presenterer et bredt utvalg av franske nysirkus som eksemplifiserer de ulike kategoriene. 

SIRKUNST-møtet ble avsluttet med et medlemsfrieri, da organsisasjonen trenger flere medlemmer som støtter organisasjonens arbeid og som gir oss større tyngde opp mot andre organisasjoner, institusjoner og bevilgende myndigheter. Alle enkeltpersoner, kompanier og andre organisasjoner som identifiserer seg med SIRKUNSTs mål kan bli medlem. Dette gjøres ved å betale kr 200,- (gjelder medlemsskap for 2009-10) til konto 6045.05.54238. Se til at navnet fremkommer av innbetalingen, og send deretter inn mer detaljerte opplysninger om fødselsdato, foretaksnavn/kompani, hjemmeside og andre relevante opplysninger til post@sirkunst.no.

1 kommentar:

  1. http://performingtheprincess.blogspot.com/
    følg den nye produksjonen. :)

    SvarSlett